Medical Taping bij pijn in het duimgewricht of artrose in de duim

Van de vingers wordt de duim het meest gebruikt. Hierdoor treedt dikwijls slijtage aan de duimbasis (duimgewricht) op. Door slijtage ontstaat duimbasis artrose. Dit is een veel voorkomende aandoening, vooral vrouwen boven de 40 jaar hebben er in meer of mindere mate last van.

Tegenwoordig krijgt ook de jongere generatie in toenemende mate te maken met slijtage van de duim door het veelvuldig gebruik van de smartphone, met een app-duim als gevolg.

Het duimbasisgewricht is niet erg stabiel, zodra de banden en spiertjes overbelast raken of slapper worden, glijden de botjes (eerste middenhandsbotje en het botje van de handwortel) in het gewricht niet meer soepel en kan slijtage ontstaan. De kwaliteit van het kraakbeen tussen de gewrichten gaat achteruit, dit heeft allerlei klachten tot gevolg.

Medical Taping bij duim artrose
Anatomisch model hand

Symptomen bij artrose van het duimgewricht:

• Pijn in het duimgewricht bij iedere beweging.
  • Zeurend gevoel in het gewricht.
  • Pijnlijke duimmuis.
  • Ontsteking aan het gewricht.
  • Stijfheid van het gewricht.
  • Voelbare knobbel of bultje.

Hoe tape je artrose van de duim?

Een therapeut kan als onderdeel van een behandeltraject gebruik maken van Medical Taping om de klachten te verminderen. Beginnende klachten kunnen heel goed verholpen worden. Indien de artrose in een vergevorderd stadium is, kan pijndemping met deze tapemethode zeker ook verlichting brengen, echter dient daarbij meestal wel een arts te worden geraadpleegd.

Veel handtherapeuten en fysiotherapeuten gebruiken de volgende tapetoepassing bij duimbasis artrose en pijn in de duim:

Instructievideo: artrose duim tapen

Tape instructie:

1. Knip 3 I-stroken en knip de basis smaller.
  2. Breng de eerste tape (lime) aan, beginnend bij de duimnagel, aan de handrugzijde. Buig de duim licht en laat de tape lopen richting de pols en onderarm.
  3. De volgende tape (zwart) breng je op dezelfde manier aan maar dan over de mediale kant van het duimgewricht.
  4. De derde limekleurige tape wordt aangelegd vanaf de palmaire zijde van de hand over de pols, richting binnenkant van de onderarm.

Deze tapetoepassing geeft ondersteuning, heeft een pijnstillend effect en wordt ingezet als onderdeel van een therapeutische behandeling.