Medical Taping bij een slijmbeursontsteking van de heup

Een slijmbeursontsteking kan op verschillende plaatsen in het lichaam ontstaan. Bij een Bursitus Subtrochanterica is de slijmbeurs van de heup ontstoken, dit veroorzaakt pijn aan de buitenkant van de heup.

Slijmbeurzen zijn een soort kussenzakjes die op diverse plaatsen in het lichaam voorkomen, zoals in de heup, knie, schouder, elleboog, achillespees, lies en het scheenbeen.
De slijmbeurs zorgt voor soepele bewegingen tussen spieren, botten en pezen.

Slijmbeurzen kunnen gaan ontsteken door o.a. overbelasting, afwijkend looppatroon, beenlengteverschil, of door een bacterie. Bij een bursitis die ontstaat door een bacterie kan de huid warm voelen en is een zwelling zichtbaar, deze ontsteking moet direct behandeld worden door een arts. Een acute slijmbeursontsteking kan ontstaan na een ongeval, óf na een eenmalige overbelasting door een te langdurende activiteit.

Een slijmbeursontsteking van de heup komt over het algemeen voor bij oudere vrouwen, echter behoren ook jonge hardlopers tot de risicogroep.

bursitis tapen stertechniek | Medical Taping | FysioTape

Symptomen bij een bursitis:

• Drukkende zeurende pijn aan de zijkant van de heup, dij of bil.
  • Pijn bij palpatie van de heup.
  • Pijn bij bewegen van het heupgewricht.
  • Pijn bij zitten met de benen over elkaar.
  • Uitstralende pijn naar andere lichaamsdelen.

Wanneer de diagnose is vastgesteld, kan Medical Taping succesvol worden ingezet tijdens de fysiotherapeutische behandeling. Hiervoor zijn diverse tapetoepassingen mogelijk.

De onderstaande tapetoepassingen zijn geschikt om aan te leggen.

Optie 1: Spacetechniek

bursitis spacetechniek | Medical Taping | FysioTape

Knip vier I-stroken en leg deze met een ligamenttechniek aan op de bursa subtrochanterica. De spacetechniek creëert ruimte onder de huid en geeft pijndemping. Deze tapetoepassing wordt als ondersteunend ervaren.

Optie 2: Lymfetechniek

bursitis lymfetechniek | Medical Taping | FysioTape

Knip twee octopus-lymfe waaiers en leg deze kruislings aan zodat er een raster ontstaat. De rasters hebben een drainerend effect.