Medical Taping bij hielspoor of peesplaatontsteking

Ongeveer 10 % van de bevolking krijgt ooit te maken met hielspoor. Het Medical Taping Concept kent een succesvolle toepassing die kan helpen bij hielspoorklachten. CureTape kan bij een hielspoor behandeling de pijnklachten bestrijden en een sneller herstel bevorderen.

Wat is hielspoor precies?

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen, die soms een ontsteking onder de hiel veroorzaakt. Dit wordt fasciitis plantaris (peesplaatontsteking) genoemd. Bij hielspoor wordt op een röntgenfoto verkalking in de vorm van een haakje zichtbaar aan het hielbeen, op de plek van de aanhechting van de pees die naar de voorvoet loopt.

hielspoor

Hielspoorklachten

Beide soorten hielpijn geven dezelfde klachten. Vooral ‘s ochtends bij het opstaan ontstaat de hielpijn, de voet kan stijf aanvoelen. Meestal verdwijnen de klachten vanzelf, maar als de pijn na verloop van tijd erger wordt, is een behandeling met CureTape aan te raden om de pijnklachten te verminderen. Hielspoor symptomen zijn:

• Hielpijn en stijf aanvoelende voet in de ochtend
  • Hielpijn bij lang staan of lopen
  • Felle stekende pijn aan zijkant hiel
  • Lichte zwelling onder de hiel

Wat te doen bij hielspoor?

Hielspoor en peesplaatontstekingen veroorzaken dezelfde klachten en ook de behandelingen komen voor een groot deel overeen. Diverse professionele behandelaars zoals fysiotherapeuten, podotherapeuten en/of osteopaten bieden behandelingen aan bij hielspoor. De behandelingen bevatten over het algemeen rek- en stretchoefeningen, massages of aanmeten van inlegzolen, het Medical Tapen biedt hierbij een goede aanvulling.

Hielspoor behandeling

Er zijn verschillende manieren om hielspoor te tapen. Bijgaand voorbeeld is een succesvolle behandeling om de hielpijn te bestrijden en een sneller herstel te bevorderen.

Cliënt gaat liggen op de buik met de voet omhoog in dorsaalflexie. Knip twee stroken tape van circa 15 cm. en een iets kleinere strook tape. Scheur het releasepapier in het midden van de tapestrook. Plak de tape met volledige rek beginnend net voor het pijnpunt onder de hiel en eindig rondom de hak. De tweede strook tape wordt op dezelfde wijze aangebracht, op de helft van de eerste aangebrachte tape. Om de tapeconstructie beter te fixeren kun je de derde strook tape gebruiken om op de hak over de ankers aan te brengen.

hielspoor stap 1
hielspoor stap 2
hielspoor stap 3

Taping tip: gebruik CureTape Sports bij voetproblemen.

De voet is een kwetsbaar gebied om te tapen, er gaan sokken en schoenen over de tapetoepassing, tevens kan de huid hier overmatig transpireren. Vooral als er rek wordt gebruikt en tape over tape wordt aangebracht, is het mogelijk dat de tape eerder loslaat. CureTape Sports heeft een viscose bovenlaag, draagt net zo prettig als katoen, voelt soepel aan en droogt snel. Tevens heeft deze tape 25% meer kleefkracht, wat deze variant zeer geschikt maakt voor tapetoepassingen onder/op de voet.

Deze toepassing beheersen?

Wordt behandeld in de cursus voor podotherapeuten

Producent van kwaliteitsproduct CureTape
 Meer dan 15.000 cursisten opgeleid
 Sinds 1998 de grootste van Nederland

maandactie-september

Let op: bij het overnemen van het artikel is bronvermelding verplicht.