Medical Taping bij een golfarm

Bij een golfarm geven cliënten aan pijn te hebben aan de binnenkant van de elleboog rond de epicondylus medialis. Door overbelasting en herhaalde polsbuiging tegen weerstand, of bewegingen waarbij grote knijpkracht nodig is, ontstaat een ontsteking bij de aanhechting van de voorarm flexoren.
De blessure is te vergelijken met klachten van een tenniselleboog en komt doorgaans voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar oud.
Bij de term golferselleboog verwacht je dat deze blessure door het beoefenen van golfen komt, echter ontstaan de klachten dikwijls door andere activiteiten en sporten zoals bodybuilding, houthakken, waterskiën, metselen, timmeren, squash en ook computerwerk.

Tevens kunnen de klachten vanuit de nek of schouder komen, dat kan een therapeut onderzoeken en behandelen.

medical_taping_golfarm

Meest voorkomende golfarm symptomen:

• Pijnklachten aan de binnenkant van de elleboog (vaak 1 à 2 cm onder het uitstekende bot).
  • Scherpe pijn tijdens een activiteit, vooral bij het naar binnen draaien van de onderarm.
  • Onderarm kan hard en gezwollen aanvoelen.
  • Met name in de ochtend pijnlijk, vermoeid en een stijf gevoel in de arm.
  • Uitstraling kan voorkomen naar bovenarm, schouder, onderarm, pols en hand.
  • De pijnklachten treden vooral op bij het tillen van voorwerpen of strekken van de pols.

Naast het vaststellen van bovenstaande symptomen zal de therapeut ook kracht- en bewegingstesten doen om vast te stellen of het een golferselleboog betreft.
De volgende vragen zijn hierbij belangrijk, treedt er pijn op indien:

• De elleboog gebogen wordt gehouden en de hand in de richting van de handrug wordt bewogen?
  • De pols met weerstand wordt gebogen?
  • De vingers worden gebogen en tegelijkertijd de pols in de richting van de handpalm buigt?
  • Er onderhands iets wordt opgepakt?

Hoe tape je een golferselleboog?

Naast een therapeutische behandeling met massage en oefentherapie kan CureTape ingezet worden tegen pijndemping en om sneller herstel te bevorderen.

Tip: Doordat de tape over de hand wordt aangelegd, kan het als gevolg van zweten of bewegingen van de hand eerder loslaten. Door CureTape Sports te gebruiken (zoals in bijgaand voorbeeld) blijft de tapeapplicatie vaak langer zitten.

Instructievideo: Golfarm tapen

Stap 1:

medical_taping_golfarm2

Scheur het releasepapier bij de vingeruitsparingen door midden en vouw het papier naar beide kanten dubbel. Schuif de middel- en ringvinger door de uitsparingen en leg de basis op de handrug die in neutrale positie wordt gehouden.

Stap 2:

medical_taping_golfarm3

Om de onderarm flexoren te ontlasten (sederen) wordt in dit voorbeeld een blauwe I-tape gebruikt (m. palmaris longus).

Meet de I-tape af in gerekte positie en hou daarbij rekening met een tapeconstructie die begint op de handrug. Knip vervolgens twee vingeruitsparingen uit de I-tape zoals aangeven.

Stap 3:

medical_taping_golfarm4

Zwarte tape voor het activeren van de m. pronator. De m. pronator zorgt voor het naar binnen draaien van de hand.

Breng de basis van de I tape met een gestrekte arm aan op de mediale epicondylus (puntum fixum).

Breng de tape aan richting de insertie van de spier (facies lateralis radii).

Controleer de werking van de tape na het aanbrengen door bijvoorbeeld een actieve endorotatie tegen weerstand te provoceren. Indien de pijn verminderd is heeft de tape effect. Deze tapetoepassing is tevens inzetbaar bij een houdingscorrectie of RSI.