Menstruatieklachten – Medical Taping

Wist u dat CureTape® succesvol ingezet kan worden bij vrouwen die last hebben van diverse klachten tijdens of vlak voor de menstruatie?

“Primaire dysmenorroe” is de medische term voor buik- en/of rugklachten dat gepaard kan gaan met bijvoorbeeld misselijkheid, braken, depressie, hoofdpijn, vermoeidheid en concentratiestoornissen. Primaire dysmenorroe komt veel voor. Onderzoek toont aan dat zeker 60% van de vrouwen klachten heeft tijdens de menstruatie. Bij vrouwen onder de 20 jaar ligt dat percentage hoger.

Oorzaak menstruatieklachten

De exacte oorzaak van primaire dysmenorroe is onbekend, wel zijn er sterke aanwijzingen dat een overproductie van het hormoon prostaglandine in het baarmoederslijmvlies een veroorzaker van de klachten is.
Prostaglandine kan aanhoudende (spastische) contracties van het gladde spierweefsel van de baarmoeder teweegbrengen. Daardoor ontstaat er een grotere rek op de ligamenten en fascia van de baarmoeder en vermindert de doorbloeding in dit gebied. De pijnreceptoren treden daardoor in werking.
Het hormoon prostaglandine veroorzaakt ook andere klachten zoals hoofdpijn, misselijkheid, diarree en vermoeidheid.

De behandeling van menstruatieklachten met CureTape®

Vaak worden menstruatieklachten behandeld met pijnstillers. Echter kunnen pijnstillers ook bijwerkingen hebben zoals slapeloosheid, maagklachten en hoofdpijn.
Een behandeling met CureTape® is een niet medicamenteuze behandeling en is heel eenvoudig en effectief toe te passen. Binnen een half uur na het aanleggen van de tape zijn de klachten vrijwel niet meer aanwezig. Het beste kan de tape één tot drie dagen gedragen worden.

Menstruatieklachten

Tape rugzijde: één langere i strook.
De huid door flexie op rek brengen, de tape vanuit het midden over de linker en rechter SIPS aanleggen (“kuiltjes” in de rug).

Tape buikzijde: twee kleinere i stroken.
De huid op rek brengen door maximale inademingstand. De eerste strook wordt aangebracht tussen de navel en de bovenrand van de schaamstreek. De tweede tape horizontaal vanuit het midden over de eerste tape.

Waarom werkt deze tape?

De elastische eigenschap van de tape zorgt voor een liftende werking van de huid waardoor de pijnreceptoren meer ruimte krijgen. Tevens bestaat er een segmentale relatie vanuit het ruggenmerg naar het baarmoedergebied. De “prikkel” die de tape geeft zorgt voor afname van “weefselspanning” in deze zone waardoor de klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Een onderzoek over “het effect van CureTape® bij menstruatieklachten” is gepubliceerd in het Nederlandse tijdschrift Fysiotherapie. Bekijk het artikel – het effect van CureTape® bij menstruatieklachten »

Deze toepassing beheersen?

Wordt behandeld in de basiscursus

Producent van kwaliteitsproduct CureTape
 Meer dan 15.000 cursisten opgeleid
 Sinds 1998 de grootste van Nederland

maandactie-september

Let op: bij het overnemen van het artikel is bronvermelding verplicht.